"מחשבות גדולות" \\ הרב אריאל שחר

הרב אריאל שחר No Comments on "מחשבות גדולות" \\ הרב אריאל שחר

מחשבת הפרשה: על משמעות חג השבועות. מטרת נתינת התורה לעם ישראל. וכיצד נזכה לשלוות הנפש

13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מדוע עם ישראל היו שקועים בשינה בליל מתן תורה, הלא משה ריבנו הכין אותם כמה ימים לפני כן?

לאדם יש סתירה עם עצמו. לפעמים הוא שואף לגדלות ולעיתים יש לו רגעים שמקטינים אותו, ואז נכנס האדם למרה שחורה, כזאת שמגדירה אותו לפי חולשותיו.

בספרים הקדושים מבואר כי שתי סוגי המחשבות הללו אלו שתי הדמויות שנוכחים בחיינו, כלשון הפסוק: "עד שיפוח היום, ונסו הצללים" צללים מלשון רבים: שני צלמים לאדם, צלם גדול וצלם קטן. הצלם הגדול הוא המחשבה הטובה שיש לאדם, המידות הטובות והערכים שמגדילים את הנפש. 

לעומת זאת, הצלם הקטן אלו הרהורים ומחשבות קטנות שמקטינות את האדם: כעס, עצלות, עצבות וצמצום בינו לעצמו ולסובביו.

עם כל גדלותם הרוחנית של דור המדבר, ואהבת התורה שלהם, באותו הלילה הם לא התחברו מספיק לצלם הגדול שהקב"ה נתן לעם ישראל. באותו הלילה חולשת הגוף חפפה וכבתה את האש הרוחנית של הצלים הגדול.

המחשבה היא ממדת הגבורה, לכן דווקא בלילה האדם חושב יותר. ריבוי המחשבות מלמדות על חוסר בטחון שיש לאדם, המחשבה רוצה לתת לאדם תחושת שליטה וכי בחוכמתו הוא יודע לנהל ולתכנן את חייו להבא. רוב המחשבות קשורות לעתיד. צמד המילים  'מה יהיה' טומן בחובו את טרדת האדם שלא מאמין, ולא יודע להשליך על ה' יהבו.

בניגוד למקובל לחשוב, דווקא התמימות ומדת הביטחון פותחים לאדם את הראש למחשבות  גדולות וטובות. מדת התמימות, עוצרת את ההרהורים שמקטינים, חוסמים ומדאיגים את האדם, ונותנת יכולת לקבל את המציאות כפי שהיא, וכך להמשיך לשלב הבא בחיים.

החיבור לתמימות ולצלם הגדול מגיע על ידי התורה שהיא מדת הרחמים, לימוד התורה ממתק את גבורת המחשבה. התורה מביאה את האדם לתמימות שיש בכוחה להכיל את כל הקורות בעולם ולהביא לשלוות הנפש. דבר זה נרמז בפסוק "תורת ה' תמימה משיבת נפש". "עדות ה' נאמנה מחכימת פתי".

בדיוק לכן כותב הגאון מווילנא כי עיקר נתינת התורה שעם ישראל יקנו את מדת הבטחון.

כמו כן אנו מבקשים להצליח בלימוד תורה: "בעבור אבותינו שבטחו בך". בטחון האבות הוא הוא עומד לנו לזכות בתורה.

אגב, גם עשיית תשובה היא המתקת הדינים על ידי שרוח האדם נשברת בקרבו וכך נשברת מדת הדין, ועשיית העבירה. זהו כוונת הפסוק: "זבחי אלהים רוח נשברה"

התמימות ומדת הביטחון בהקב"ה נותנים לאדם אפשרות ובחירה להגדיר את עצמו לפי המחשבות הגדולות ולא לפי ההרהורים הקטנים  מי שמאמין, חי את הצלם הגדול שיש בו.

ולסיום: לכל אחד מאתנו יש ימי אהבה וימי השנאה. נקודות חולשה וחוזק. לימוד תורה גורם לך להגדיר את עצמך ללכת לפי החוזק, לפי הצלם הגדול, גם בשיח הפנימי שלך עם עצמך.

חג שבועות שמח.



0 תגובות